ליאת רטנר, מרפאה בעיסוק

התאמת הסביבה בבית

ריפוי בעיסוק נוגע באדם לכל אורך מעגל חייו - מתינוק בן יומו, פג, ילד, נער ועד הגיל השלישי. המטרה של הטיפול בריפוי בעיסוק היא לעזור לכל אדם בכל שלבי חייו לתפקד בהתאם למה שמצופה ממנו. בפגיות פועלות מרפאות בעיסוק שתפקידן לדאוג לסביבת פגיה מותאמת לפגים – הפחתת רעשים ואור, הפחתת כאב והדרכה להורים. 

כשהפג מגיע הביתה מהפגיה אני נכנסת לתמונה, מגיעה לבית ומדריכה את ההורים בשתיים-שלוש פגישות איך לסדר ולהתאים את הסביבה שלו, כולל הפחתת גירויים או הגברתם לפי השלב ההתפתחותי של הפג. 

בשלבים הראשונים מומלץ להניח במיטה חפץ או שניים בשחור-לבן. בהמשך ניתן להניח את התינוק באוניברסיטה או מתחת ל"קשת" מתחת לקו הכתפיים, כדי שהתינוק ייגע בו, בהתחלה בטעות ובהמשך בכוונה, וזאת כדי לייצר גירוי כלשהו – תחושה או צליל חדש. 

נחשוש במיטה – סכנה

בשלב זה אין להציף אותו במשחקים, ואסור לשים מגן מיטה או נחשוש (כרית פעילות ארוכה ועגולה בצורת נחש לפעילות מוטורית, גירוי ומשחק), שעלולים לחנוק ולסכן אותו. 

בגד הדוק מכותנה 

עד גיל חצי שנה אני ממליצה על מין שק שינה במקום שמיכה.

השאיפה שלנו, כמבוגרים, לדמות לפג את התחושה שלו כעובר ברחם. ולכן צריך להתאים לתינוק בגדים נוחים. עובר שנמצא ברחם עד החודש התשיעי, דפנות הרחם עוטפות אותו במיוחד לקראת סוף ההיריון. לכל היילודים פחות נעים כשהבגד רפוי, ולפגים אף יותר. הפגים זקוקים לבגד הדוק שיעטוף אותם וייתן להם תחושה כמו ברחם, יאפשר להם לחוש את גבולות גופם ויעניק להם ביטחון. 

עדיף שהבגד יהיה עשוי ב  - 100% כותנה, כדי להפחית אלרגיות ואסטמה של העור, שאופייניות לפגים. אין צורך באמבטיה מיוחדת או בסבון מיוחד.

החל מגיל 3 ועד גיל ההתבגרות אני מטפלת בילדים (פעילויות מוטוריקה עדינה, פעילויות מוטוריקה גסה, משחק, למידה, קבוצות למיומנויות חברתיות וטיפולים בקשיי וויסות חושי והפרעות קשב וריכוז).