יעל ברזילי ליבנה, אחות פגייה, המרכז הרפואי שמיר אסף הרופא

יעל ברזילי ליבנה, אחות פגייה, המרכז הרפואי שמיר אסף הרופא*
"כדי לשמור על הרוגע והוויסות הרגשי של הפג, חשוב שבגדיו יהיו במידה המתאימה ועשויים מבד כותנה רך ונעים"
כל יילוד שצריך לקבל טיפול לאחר לידתו מאושפז בפגייה, שהיא מחלקת טיפול נמרץ ליילודים. רוב היילודים במועד מתמודדים עם אתגרים הקשורים למהלך הלידה, לזיהומים, למומים ועוד. לעומתם, היילודים טרם זמנם, הפגים, מתמודדים עם אתגרים הקשורים לחוסר בשלות וסובלים מבעיות נשימה, קשיי שמירה על חום הגוף ועוד. בשל יציאתם המוקדמת מהרחם, התמודדות הפגים עם הקשיים וההשלכות ממושכת יותר גם לאחר האשפוז.
איך מתמודדים בפגייה עם גירויי האור והרעש כדי להגן על הפגים? 
אנו מנסים לצמצם את גירויי האור והרעש, להפחית מגע ולצמצם דקירות ובדיקות. האור בפגיה שלנו מעומעם. כאשר צריך להדליק את המנורה שמעל העמדה אנו מכסים את עיני היילוד. האינקובטורים מכוסים בכיסויים מהממים שנעשו בעבודה משותפת של המחלקה עם המתנדבות של המחלקה. הם מעוצבים כך שניתן להציץ מבלי להסיר את כל הכיסוי. כאשר צריך להזיז את הכיסוי אנחנו מכסים את עיניו של היילוד בחיתול בד.
כדי להתמודד עם גירויי רעש, המוניטורים בפגייה מצפצפים באופן עמום ומוחלש; במקרה של רעש ברמה גבוהה מדי, חיישן המותקן בפגייה מהבהב ומתריע. במקביל אנו מקפידים שהצוות לא ירעיש יתר על המידה במהלך העבודה וגם ההורים נדרשים לשמור על שקט.
האכלת הפג לאחר שנגמל מהעירוי 
האכלת פגים זו תורה שלמה. כל פגייה עובדת באופן קצת שונה. זה תהליך שמערב בתוכו את ההורים, האחיות, הרופאים, יועצות הנקה, מרפאות בעיסוק וקליניאות תקשורת. אנו מאכילים לפי איתותי התינוק - ״האכלה גמישה״. זו גישה שפיתחה מנהלת המחלקה שלנו פרופסור איריס מורג, ומתבססת על מחקר שעשתה בפגיה בתל השומר, ועל ידע רב וניסיון שצברה עם השנים ומחקרים דומים בנושא.
את הגמילה מהזונדה (צינור האכלה שנכנס דרך האף או הפה ישירות לקיבה ושדרכו נותנים חלב) מתחילים בשבוע 32 - 34 לפי מוכנות היילוד. לרוב הגמילה היא הדרגתית. מעודדים האימהות להנקה ולשאיבת חלב ובונים תוכנית לפי הרצון והיכולת של האם.
אנחנו מתייחסים לאיכות ולהנאה בזמן האכלה ולא לכמות. איתותי התינוק - הסימנים שהוא נותן לנו, השפה שלו, מכוונים את ההורה (ואם ההורה לא נמצא את הצוות) בזמן ההאכלה. המטרה היא הפחתת סטרס אצל התינוק והעצמת ההורה דרך היכולת להקשיב לילדו. כך, אנו מאמינים, נפחית את שכיחות הפרעות האכלה בעתיד ונוביל להתפתחות רגשית ונוירולוגית טובה יותר.
אנחנו מאפשרים ליילוד טווח של זמן ושל כמות, ונותנים מענה לסימני רעב ושובע. לדוגמה, מומלץ להאכיל כל 2 - 4 שעות, עם הופעת סימני רעב. מגדירים כמות מינימלית וכמות מקסימלית, יועצת הנקה מעריכה את איכות ההנקה ואם היא לא מספיק טובה – מציעים לפג בקבוק או משלימים ההאכלה באמצעות זונדה. 
בפגייה שלנו אנו משתדלות לא להעיר את היילודים לצורך האכלה. אם היילוד לא מתעורר בעצמו לאחר 4 שעות - נעיר אותו בעדינות או נשלים באמצעות זונדה (אם היא עדיין קיימת). תיאום זמני ההאכלה לזמני הערות של היילוד עשוי לשפר את מעגלי הערות והשינה שלו ולהוביל לגדילה טובה יותר. 
השורה התחתונה: זהו תהליך של למידה - להורים וליילוד. כל ארוחה תהיה אחרת, וזה בסדר.
איך לרחוץ את הפג? 
בהסתכלות כללית וקלינית על התנהגות התינוק, היתרונות של הן הקרבה ושנוצרת בין ההורה ליילוד והעצמת ההורה, שלא לדבר על הניקיון, כמובן. עם זאת, כיום אנו יודעים, ממחקרים, שפעולת הרחצה עלולה לגרום סטרס ליילוד, וברור לנו שזו אינה פעולה דחופה אלא פעולה הדורשת זמן והתחשבות במצבו הקליני של היילוד.
פגים מתחת לשבוע 32 נמצאים תחת הגדרת ״שומרי ראש״ ב-72 השעות ראשונות לחייהם. המשמעות היא למזער טיפולים, דקירות ו״הפרעות״ כדי למנוע דימום במוח. כחלק מאופי הטיפול הזה אנו לא רוחצים אותם אפילו לא בעשרת הימים ראשונים. נימנע מלרחוץ פג בלתי יציב שעדיין מונשם, עם עירוי נוזלים, ונחכה לזמן המתאים לו. פגים יציבים ויילודים גדולים נרחץ אחת לשלושה ימים. אנחנו משתדלים שהרחצה תתבצע בשיתוף ובתיאום עם ההורים ועם הצוות ההתפתחותי (פיזיותרפיסטית או מרפאה בעיסוק). רחצה של פגים קטנים (מתחת לקילו וחצי) נעשית בתוך האינקובטור (בקערה קטנה) כדי לשמור על חום גוף. את הגדולים יותר רוחצים בעמדה מותאמת עם חימום מלמעלה. לאחר הפשטה והסרה עדינה של כלל המדבקות (עם מסיר דבק, כמובן) אנחנו עוטפים את התינוק בחיתול בד שילווה אותו לשקילה ומשם לתוך המים. כל הפעולות נעשית באיטיות ותוך כדי הקשבה והסתכלות על סימני סטרס, מצוקה ורוגע. אנחנו מלמדים את ההורים לשים לב ולהגיב בהתאם לסימנים אלה.
 
מה תפקידו של ההורה בתקופה המאתגרת הזאת – בפגייה ואחר כך בבית?
בפגייה שלנו אנו מאמינים בשיתוף ההורים מההתחלה -  קודם כל בעצם נוכחותם, וכמובן בליווי הפג בעת הבדיקות, בהחלפת חיתול וברחצה. הפג מזהה את קולות הוריו שאותם הוא שמע במהלך ההיריון מאז השבוע ה-16. הקולות והריחות מרגיעים אותו. הוא נינוח יותר וניתן לראות זאת במוניטור, בנשימה ובהבעות הפנים שלו.
מהרגע שניתן להניח את התינוק על ההורה - עור לעור ("קנגורו"), אנחנו ממליצים לשני ההורים לעשות זאת ובתדירות  גדולה.
לאמא יש תפקיד משמעותי מאוד בשאיבת חלב בתדירות של כל 3 שעות. חלב אם מאוד חשוב לפגים ובריא יותר במידה רבה מחליפי מזון לתינוקות. שאיבה כל שלוש שעות היא משימה מאתגרת.
כשהפגים גדלים, ההורים משתתפים בטיפול השוטף - האכלה, הנקה, החלפת חיתול ורחצה כמעט באופן עצמאי.
לאחר ששוחררו מהפגייה התפקיד העיקרי של ההורים בבית - להיות הורים. להמשיך את הטיפול השוטף ולהקפיד על המעקבים והבדיקות. האתגר העיקרי בבית הוא להחזיר לתינוק את תחושת הרוגע והביטחון, ליישם את האינטואיציה ההורית - ולהתחיל ליהנות מההורות.
באיזה אופן אחיות הפגייה תומכות בהורים, ומדריכות אותן בעת השהייה בפגייה ?
התמיכה נעשית כל הזמן - אוזן קשבת, כיסא לשבת עליו וכוס מים. אנו מעדכנות את ההורים על מצב היילוד ברגישות ובאופן ענייני. לפעמים מספיק להגיד לאם מילה טובה, לעודד, לפרגן על החלב שהביאה, ולנחם אותה במקרים שלא יצא חלב.  אני מאמינה ששיתוף ההורים בשגרת הטיפול גם תומכת בהם וגם מאפשרת להם להרגיש חיוניים במחלקה.
הדרכת ההורים מתבצעת באופן שוטף, למשל כשמחליפים חיתול. צוות האחיות מבצע הדרכות הורים בחדר הישיבות במגוון נושאים - טיפול יומיומי ביילוד, וויסות ואיתותים, החייאה, האכלה, ...הדרכת שחרור, ועוד. 
מהן הנחיות להורים לקראת השחרור הביתה?
לכל יילוד שמשתחרר הביתה יש הנחיות ספציפיות למעקבים על פי אופן האשפוז שלו. כלל הפגים ממשיכים מעקב במרפאה להתפתחות הילד. אם יש להורים עוד שאלות – הם יכולים לעשות זאת במעמד השחרור.
שחרור יילודים שהיו מאושפזים זמן רב לא מגיע במפתיע, ולכן אנו מכינים את ההורים נפשית ופרקטית מבעוד מועד. יש הורים שמתייעצים, למשל, מה לקנות ואיך לסדר. אנו מספקים להם, כמובן, את רשימת הציוד הבסיסית.
למה צריך בגדים המותאמים לפגים? 
גופם של הפגים כה קטן ולכן רוב הבגדים שהם לובשים גדולים עליהם בכמה מידות. כדי לשמור על הרוגע והוויסות הרגשי של הפג, חשוב שבגדיו יהיו במידה המתאימה ועשויים מבד כותנה רך ונעים.
בעודו בפגייה, האחיות והצוות הפארא רפואי מסייעים להורים להלביש את הפג, ולקראת שחרורו הביתה אנו ממליצים להורים לקנות בגדים המותאמים לגודלו של הפג, ומיוצרים מכותנה.
מסר להורים 
תקופת האשפוז קשה ומאתגרת, מלאה בתחושות מעורבות, בעליות ומורדות,. עם השחרור מהפגייה והשיבה הביתה, זה הזמן להחזיר לעצמכם את הביטחון העצמי והרוגע, שנלקחו מכם עם הפרידה מהפג בעת אשפוזו, להקשיב לאינטואיציה ההורית שלכם ולהאמין בעצמכם. אני מאחלת לכם, שתיהנו מההורות ותגדלו את ילדיכם בנחת ובאהבה.
________
יעל ברזילי ליבנה - מלווה הורים לפגים בצעדיהם הראשונים בבית; אחות פגים ויילודים מוסמכת טיפול נמרץ. טל. 054-2127444
לפרטים נוספים על הפגייה באסף הרופא: