ד"ר שמואל צנגן- רופא ילדים, מומחה ברפואת ילודים

ד"ר שמואל צנגן, רופא ילדים, מומחה ברפואת ילודים , מנהל מחלקת ילודים ופגים במרכז הרפואי ברזילי, לשעבר יו"ר האיגוד הישראלי לניאונטולוגיה (רפואת יילודים).  


איך מוגדרת פגות?

הגדרת פגות מבוססת על גיל ההיריון. היילוד בשל החל מהשבוע ה-37 ללא קשר למשקל שלו. יכולים להיות יילודים בני 40 שבועות שמשקלם נמוך מ-2.5 ק"ג, אבל הם כבר בשלים. ומצד שני יכולים להיות פגים (בשבוע ה-35-36) במשקל תקין (מעל 2.5 ק"ג). עם זאת, ברור שככל שהפג צעיר יותר משקלו יהיה נמוך יותר ובשלותו פחותה.

הפחתת גירויי שמע ואור בפגייה 

עודף גירויי אור בפגייה ועודף גירויי שמע (כמו צפצופי המוניטורים)  מזיקים לפג ועלולים לגרום לו לסטרס (עד כדי שינוי בלחץ זרימת הדם למוח שעלול לגרום לדימומים במוח). זאת להבדיל מתקופת שהותו ברחם, בתוך מי שפיר, שם הוא חי כמו בתוך בועה אפלולית. אומנם הקולות נשמעים מבעד דופן הבטן, אבל הם עמומים ונעימים. ולכן השאיפה שלנו היא לנסות ולחקות בפגייה עד כמה שאפשר את תנאי הרחם מבחינת גירויי רעש ואור – להקטין את עוצמת הצפצופים, ולפעמים אפילו לכבות אותם. יש פגיות שהמוניטורים שלהם פעלו רק בחיווי צבע אבל במקרים כאלה נדרשת נוכחות מלאה של אחות בתחנת האחיות. יש מגוון פיתוחים לוויסות גירויי האור והרעש, באופן שיקטין את הסבל שלו אבל לא יסכן את בטחונו של התינוק. 

חשיבות הקשר (בונדינג) בין האם לבין הפג והיילוד

הקשר חשוב מאד ואף קריטי להתפתחותם התקינה של הפג והיילוד והוא נוצר על ידי מגע עור לעור (קנגורו) . האם מחזיקה את היילוד כשהבטן שלו על החזה שלה והוא חש את חום גופה.

האם הוא מזהה אותה כאמו?

בניגוד לרוב היונקים - מערכת העצבים של האדם ממשיכה להתפתח גם לאחר הלידה, גם בילודים בשלים ובוודאי בפגים. אנו יודעים שחוש הריח של הפג מפותח, הוא יודע לזהות את ריח החלב של אמו, ומפנה את פיו לכיוון פטמת השד שלה. כנראה שהפג מזהה את הקול של אמו, שהרי הוא שמע אותו בעודו ברחם, אף שהיה זה קול עמום שהתערבב בקולות המעיים.

האם להעיר את הפג כדי לאכול?

לכל תינוק יש את השעון הביולוגי שלו. אחד יתעורר כל שעתיים כדי לאכול והשני כל שלוש שעות, והיה נכון להתאים את שעות ההאכלה לסימני הרעב. אבל יש פגים שאינם בשלים נוירולוגית להראות סימני רעב ויש סכנה בהמתנה של האחות או ההורים בפגיה לסימנים האלה כדי להאכיל אותם. ולכן, פגים קטנים נתחיל להאכיל בכל שלוש שעות, תוך ניטור הכמות שהם מקבלים בהזנה תוך ורידית. ככל שהפג גדל ומסוגל לאכול את כל המזון שלו דרך הפה, וההורים נמצאים לידו כדי לזהות את סמני הרעב, ננסה לעבור לכלכלה גמישה.  הוא צריך לאכול CC40 כל 4 עד 6 שעות או כל 3 ע 5 שעות. אם לא התעורר אחרי שחלפו 5 שעות, אז מעירים אותו... הבעיה היא שקשה לעשות זאת בפגייה כשאין שיתוף פעולה מצד ההורים. האחות לא יכולה להיות ערנית לסימני הרעב שלו כל הזמן, ולכן אי אפשר להגיע לכלכלה גמישה בלי נוכחות ההורים ומבלי שלמדו לזהות את סמני הרעב...

טיפול בפגים-תאומים

כשהיילודים בפגייה, אחות אחת לא תטפל בזוג תאומים. במהלך האשפוז דואגים שכל תאום יטופל על ידי אחות אחרת כדי לא להתבלבל. כשהתינוק בבית, עלול להיווצר מצב שתינוק אחד הואכל בטעות פעמיים, אז צריך לסמן אותם לצורך זיהוי... או להשאיר ליד התינוק שכבר הואכל את הבקבוק הריק...

אמבטיה 

בזמן שהפג מחובר לעירוי או שהוא מונשם לא רוחצים אותו באמבטיה אלא באמצעות מטלית לחה. הרחצה באמבטיה אינה מומלצת לפני שבוע 34 ועושים זאת יחד עם ההורים.

לבוש פג

טיפול תומך התפתחות חשוב מאד כדי להביא להתפתחותו התקינה של הפג ונושא הלבוש העוטף את התינוק הוא נדבך מרכזי. 

ויסות גירויים כולל גם גירוי תחושתי של העור. הבגד מזכיר לפג את התחושה ברחם ומבחינה זו מדובר גם בוויסות של חום הגוף וגם בוויסות רגשי. 

ההמלצה היא להלביש את הפג כבר בימים הראשונים. במשקלים נמוכים, כמו קילו, בגד של יילוד גדל מדי. הבגדים צריכים להיות מותאמים לגודל וידידותיים, עם פתחים ותיקתקים, שניתן להלביש ולפשוט בקלות ובמהירות, שלא יפריעו להרכיב עירוי ושיאפשרו מעקב וניטור שנדרש לפג. חשוב שלפג יהיה בגד שמותאם לו. אם הוא גדול מדי הוא לא שומר על בידוד רמי והוא לא נוח מספיק ולא נותן לא תחושה שהוא אסוף ועטוף כמו ברחם. עליו להרגיש את הבגד על גופו כמו שכבת עור נוספת... הבד צריך להיות מכותנה, רך, מחמם.

החל מהשבוע ה-34 הם כבר במשקל 2.5 ק"ג ובדרך כלל ניתן להלביש אותם בבגד כזה שיגדל יחד איתם.  

חיסון נגד וירוס הפגים

חיסון מיוחד לפגים, הוא החיסון נגד נגיף RSV שפעיל בחודשים נובמבר עד מרץ ועלול לגרום למחלת ריאות קשה הנקראת 'ברונכיוליטיס'. בנוסף למחלה, אצל פגים עלול הנגיף לגרום גם להפסקות נשימה. אצל רוב התינוקות מתבטא בשפעת קלה (חום, נזלת, גודש בריאות). פגים עלולים להגיב בצורה קשה יותר ולכן הם זכאים בשנת חייהם הראשונה לחיסון נוגדנים. החיסון היקר כלול בסל הבריאות במדינת ישראל עבור כל הפגים שנולדו עד לשבוע 34 + 6 ימים להריון. פגים שנולדו בקיץ יקבלו החיסון לקראת החורף. פגים קטנים שנולדו מתחת לשבוע ה-28 יקבלו את החיסון גם בחורף הבא.

כמה זמן פג ישהה בפגייה?

אוכלוסיית הפגים מגוונת ומשך האשפוז תלוי בסיבת האשפוז. יש פגים שעברו סיבוכים או מצבי לחץ במהלך הלידה, ויש פגים שנולדו בעלי מומים, תסמונות או זיהומים ופגים שעברו ניתוחים. 

ברור שככל שפג צעיר יותר, משך האשפוז שלו ממושך יותר. למשל, פג שנולד בשבוע ה-24 – כארבעה חודשים לפני מועד הלידה הצפוי – זה יהיה זמן האשפוז שלו בפגייה, הוא ישהה באינקובטור במקום ברחם אמו. 

בהתחשב בכל הסיבות והנסיבות - משך האשפוז הממוצע - 12 עד 15 ימים. כללית, מדיניות השחרורים תהיה לפעמים שבועיים-שלושה לפני תאריך הלידה המשוער, אם אין סיבוכים כמובן.

שחרור מהפגייה

הפגים לא ישוחררו לפני שההורים מקבלים תמיכה והדרכה כדי שיידעו מה לעשות. בפגייה שלנו הם מקבלים גם קורס בהחייאת יילודים. אחרי השחרור יש צורך בהמשך מעקב בטיפת חלב. פגים שנולדו מתחת לשבוע ה-31 או במשקל קילו וחצי נדרשים למעקב במכון להתפתחות הילד. ברוב הפגיות יגיעו למרפאת מעקב חודש אחרי הלידה. 

עד מתי סופרים גיל מתוקן?

יושבות שתי אימהות בגינה הציבורית עם תינוקות שנולדו באותו תאריך. לאחת תינוק שנולד בזמן, ולשנייה תינוק שנולד בשבוע ה-28. כלומר, בשעה שתינוק הראשון כבר בן חצי שנה, ומתחיל לעמוד על שש ולזחול, התינוק השני רק בן שלושה חודשים ויכול רק להרים את ראשו ולהיתמך בזרועותיו.

עד גיל שנתיים אנחנו עדיין מנכים את השבועות החסרים לתינוק שנולד פג, ועד אז הפער ביניהם עלול להיסגר.