גלית נוי- תרפיסטית בתנועה ובמוסיקה

גלית נוי, תרפיסטית בתנועה ובמוסיקה, יותר מ-15 שנה מטפלת בילדים בעזרת מוסיקה ותנועה במסגרות שונות, בעלת הכשרות ייחודיות בתרפיה במוסיקה בפגיות, מטפלת במסגרת פגיות (שמיר - אסף הרופא, לניאדו), פיתחה מודל חלוצי בטיפול בתינוקות פגים ואימהות לאחר השחרור מהפגייה (CoPE with Music).

הכשרה ייחודית לטיפול בפגים באמצעות מוסיקה

תרפיה במוסיקה הוכחה מחקרית כתורמת לשלבי ההתפתחות של תינוקות שנולדו טרם זמנם. היא משפרת את יכולתם לנשום ולאכול, מסדירה את קצב הלב שלהם ומרגיעה אותם. לתרפיה במוסיקה יש גם השפעה מיוחדת על הורים לפגים, ובעיקר לאימהות, ועוזרת לחיבור הרגשי בין ההורים לילדם החדש.

לצורך העבודה עם פגים והוריהם עברתי הכשרות ייחודיות בתרפיה במוסיקה בפגיות באוניברסיטת וינה ובמרכזים רפואיים בברן ובציריך.

תרפיה במוסיקה בפגיות

הייתי התרפיסטית במוסיקה הראשונה בפגיית המרכז הרפואי שמיר - אסף הרופא, ובהמשך התרפיסטית במוסיקה הראשונה גם בפגיית בית החולים לניאדו.

הסביבה בפגייה רועשת יחסית (צפצופי מוניטורים, בכי תינוקות) והפג לא יכול לאטום את אוזניו כפי שהוא יכול לעצום עיניים כדי להימנע מגירויי אור. הצפה אודיטורית עלולה לגרום לפגיעה מוחית ולכן צריך לשמור לפג על סביבה רגועה ונעימה. ולכן, כדי לא להעמיס יותר מדי גירויי רעש התרפיה במוסיקה בפגיות מתחילה לא לפני השבוע ה-34. מאותה סיבה אני מוותרת על נגינה בכלי ומסתפקת רק בהמהום (מלודיה ללא מילים) תוך סנכרון לסולם הטונאלי של צפצופי המוניטורים ויצירת הרמוניה. פעמיים בשבוע אני מגיעה לפגייה ומשתדלת להגיע לכל תינוק שבוכה כדי להרגיע אותו. בדרך כלל הוא יקבל את הטיפול בנוכחות האימא, שתקבל כלים איך להרגיע את התינוק שלה באמצעות מוסיקה. אני מחזיקה את התינוק על החזה שלי, הקול שלי יוצר ויברציה בבית החזה, האוזן שלו צמודה אליי הוא חש בגלי הקול כאילו הוא נמצא ברחם. על פי המדדים הפיזיולוגיים (כמו דופק) התינוק יותר רגוע, פחות קפיצי... המטרה שלי היא שהאימהות תעשינה אותו הדבר כשהוא במנח עור לעור. אני מדגימה והיא עושה אחריי. התינוק מכיר את קול אמו החל מהשבוע ה-20, מזהה את הקול שלה וחש בטוח. תמיד נשיר לתינוק את אותו שיר כדי שיכיר ויזהה אותו. בגיל 37 שבועות הוא כבר פותח עיניים ומחפש אחר מקור הקול.

 

 תרפיה במוסיקה באימהות ובפגים – גם בבית 

יציאת התינוק מהפגייה מלווה בהמון מתח של ההורים, תחושות של אי ודאות, חוסר שליטה, אשמה וחוסר ביטחון. לפעמים אימא בדיכאון ואבא כבר רוצה לחזור לעבודה.. כשהם בבית, המטרה שלי לתת להם כוחות, תמיכה וכלים להתגבר על הטראומה של ההיריון והלידה בהפתעה ולבנות תהליך תקשורת תקין, כי תהליך לא תקין יביא בהמשך לבעיות התנהגות, חוסר ביטחון וחוסר אמון בסביבה.  

אחרי שעוזבים את הסביבה המגוננת של בית החולים ומגיעים הביתה, מתחילה התמודדות חדשה ומאתגרת לא פחות. המצב הרגשי המורכב של האם, יחד עם תינוק שדורש טיפול מיוחד וסיטואציה חדשה לחלוטין עלולים להביא לפגיעה בתהליך ההתקשרות הטבעי שבין האם לתינוקה, ולהשפיע על התפתחות התינוק ועל תחושותיה של האם.

במסגרת עבודת המחקר שלי בתואר השני, פיתחתי מודל חלוצי ויחיד מסוגו בארץ ובעולם, המטפל בעזרת תרפיה במוסיקה באימהות ובפגים אחרי השחרור מהפגייה - CoPE with Music. 

הטיפול עוזר להפחתת לחץ נפשי ומתח; תורם לוויסות הרגשי; תורם להתפתחות שפתית קוגניטיבית ומוטורית; מפתח מיומנויות תקשורת; משתמש במוסיקה כעוגן בפעילות היומיומית. המודל נבדק מחקרית והוכח כמיטיב עם  מצבם של האימהות והפגים ועוזר לבניית תהליך התקשורת חיובי ובריא.

פיתוח הקשר בין התינוק להוריו

תהליך ההתקשרות בין התינוק לבין הוריו קריטי במיוחד בשלבים הראשנים לחייו. תהליך תקין תורם הן להתפתחות התינוק והן להורות בריאה יותר. המודל מאפשר לאימהות ללמוד את חשיבות הקשר ואת השימוש במוסיקה ככלי תקשורתי לחיזוק תהליך ההתקשרות בינם לבין התינוק. המודל יוצר עבור האם והתינוק שפה מוסיקלית משותפת וייחודית רק להם. התינוק מתרגל לשמוע את אותם שירים מסוימים - שיר ערש, שיר התעוררות ושיר אמבטיה.

בגיל 3 חודשים אפשר להניח תוף-מצילה קטן על הרגליים וכשהוא מזיז אותן הרגל מפעיל את התוף וכך נוצר מין משחק כזה ותנועת התינוק הופכת למוסיקה.

התוכנית כוללת  10 מפגשים במסגרת פרטית ומעניקה לאם תמיכה רגשית, מאפשרת עיבוד שלבי ההיריון, טראומת הלידה המוקדמת והשהות בפגייה; מפחיתה מתחים, מספקת כלים נוספים להתמודדות עם לחץ, ומחזקת את הביטחון והמסוגלות ההורית. ואכן ראשי תיבות של Cope  פירושם "מסוגלות הורית תקשורתית"

שירי ערש ומשחק על הבגדים המיוחדים לפגים

מוצר ייחודי שפיתחתי משלב בגדים מותאמים לפגים עם שירים מוקלטים ופעילות לפיתוח וחיזוק הקשר בין ההורים לתינוק, קידום ההתפתחות של התינוק ושיפור המצב הרגשי של ההורים.  

את השירים הדפסתי על הבגדים המיוחדים לפגים של בייביפג, הלחנתי והקלטתי אותם. בכל פעם שאימא מלבישה את התינוק בבגד מסוים היא שרה את השיר שמודפס על הבגד ומושמע בקלטת. שיר בוקר, שיר ערש, שיר משחק. וכך המוסיקה נכנסת לשגרת חיי היומיום והקשר בין התינוק להוריו משתפר.