ריטה וורטמן- אחות מוסמכת מלווה הורים טריים והורים לפגים, אחות בכירה במחלקת טיפול נמרץ פגים וילודים, מדריכה קלינית בית חולים רמב"ם, מרצה במסגרות שונות

 פג הוא תינוק הנולד לפני השבוע ה-37. בנוסף יש תינוקות הקטנים במשקלם יחסית לשבוע ההיריון ויש תינוקות עם עיכוב בגדילה התוך רחמית.

לידת פג זו לידה בלתי צפויה, שאי אפשר להתכונן אליה - לא פיזית ולא פסיכולוגית. לרוב הסיבה ללידת פג אינה ידועה ואף אחד לא אשם בכך. עבור ההורים, זוהי תקופה מאתגרת ולא פשוטה. נדרשת תמיכה, עזרה, הבנה מאנשי מקצוע ומבני משפחה. חשוב שההורים ייאחזו בתקווה, באמונה ובידיעה שבעזרת  טכנולוגיות מתקדמות ואנשי מקצוע ברמה גבוהה - התינוק שלהם ישתחרר הביתה, ובעוד כמה שבועות הם יוכלו לבקר במחלקה ולהתגאות בו.

השוני בין תינוק פג לתינוק במועד
חלק מהמערכות של הפג לא מפותחות מספיק כמו מערכת הנשימה, המוח, מערכת העיכול, המערכת החיסונית ועוד. כדי לנשום, לשמור על חום הגוף והלחות, לעכל ולספוג את האוכל - הפגים זקוקים לעזרת הצוות, המכשור (מכונת הנשמה, חמצן, אינקובטור ועוד) ותכשירים שונים (תרופות להבשלת ריאות, לגירוי מרכז הנשימה במוח, ועוד).

התמודדות הפגייה עם גירויי האור ורעש כדי להגן על הפגים

פגים פגיעים ורגישים לגירויים חיצוניים, ויש מודעות רבה לנושא. בנוסף למודעות כללית של הצוות יש קבוצה ייעודית לקידום הנושא, לעדכונים ולקביעת נהלים  שקיבלה הכשרה מיוחדת. בפגייה הוצבו חיישנים מיוחדים המתריעים כאשר רמת הרעש עולה מעל הנורמה. להגנה בפני האור מניחים כיסויים על האינקובטורים והעריסות, וכמו כן מעמעמים את האורות.

האכלת פג

בהתחלה פגים ניזונים מעירוי נוזלים. את כל המרכיבים החשובים הם מקבלים דרך הוריד באמצעות תכשיר TPN. בהמשך, מתחילים הזנה הדרגתית של חלב אם או תחליף חלב דרך הזונדה, ובהתאם ליכולת הפג לעכל ולספוג - מגדילים את הכמויות ומנתקים את העירוי. קרוב לשבוע 34 מאכילים בבקבוק. 

מומלץ להאכיל את הפג כל 3 שעות כדי לשמור על רמת הסוכר ועל יכולת הספיגה, להעלות את משקל הפג וגם להקנות לו הרגלי האכלה בריאים. פגים שלא מתעוררים בעצמם כדי לאכול - אנחנו מעירים ומאכילים אותם כדי שיקבלו את כל החומרים החיוניים לגדילה ולהתפתחות, יעלו במשקלם ויוכלו להשתחרר הביתה.

אנו מעודדים את האימהות לשאיבת חלב לפחות בתקופה הראשונה של השהייה בפגייה. חלב אם קל לעיכול ותורם לחיזוק מערכת החיסונית. לרשות ההורים זמינות בפגייה יועצות הנקה.

רחצת פג

קיים נוהל רחיצת פגים לפי גילם. בהתחלה, רוחצים את הפג בתוך האינקובטור עם צמר גפן ספוג במים, ללא סבון. בהמשך, כשהתינוק מחוץ לאינקובטור, רוחצים אותו בגיגית תוך שמירה על חום גוף. ההורים מקבלים הדרכת רחצה ורוחצים את הפג בכוחות עצמם אחת ליומיים. 


הדרכות הורים
צוות הפגייה עושה מיטב המאמצים להעצמת ההורים ומעודד לעצמאות בטיפול. המחלקה פתוחה לביקורים 24 שעות ביממה. ההורים מקבלים הדרכות להאכלה, החתלה, רחצה, שאיבת חלב, הנקה, החייאה ועוד.

תמיכה בהורים

אחד התפקידים החשובים של האחיות בפגייה - זו תמיכה בהורים. אנחנו פוגשים אותם אחרי הלידה כשהם בהלם הראשוני, מכירים אותם ואת התינוק שלהם, נמצאים שם לצדם 24 שעות, תומכים בהם במצבים שונים.
הצוות הרפואי מעדכן ומשוחח עם ההורים באופן יזום, ובנוסף, הם זוכים לשירותים של עובדת סוציאלית, מלווה רוחנית ופסיכולוגית. 


שחרור הביתה
כשתינוק מגיע לשבוע 36 ולמשקל 2 ק"ג ושומר על סימנים תקינים - הוא מוכן לשחרור. מבחינת ההורים - זהו אירוע מרגש ומלחיץ, ולכן מתחילים את תהליך ההכנה עוד קודם ליום השחרור. בנוסף לחוברת שההורים מקבלים לקראת השחרור עם הנחיות ברורות (מה עליהם להכין, רישום בקופת חולים, מרשם לוויטמינים במידת הצורך, מרשם לאוכל מיוחד ועוד) - הם עוברים הדרכת החייאה, והדרכה למתן ויטמינים או תרופות אם יש צורך. האחות יוצרת קשר עם טיפת חלב לצורך המשכיות הטיפול, כך שלהורים יש כתובת למי לפנות לאחר השחרור.

בגדים המותאמים לפגים
כאשר פג נמצא באינקובטור הוא לא לבוש רק בטיטול. כשפג נמצא בעריסה הוא לבוש בבגדי בית חולים שמידתם זהה למידת הבגדים של תינוק בשל.
הצוות המטפל יודע להלביש את הפג בצורה אופטימלית תוך צמצום מספר הקפלים. מבחינת ההורים – הלבשת התינוק הקטנטן בבגד גדול מכפי מידתו מהווה קושי מסוים. הקושי העיקרי הוא פסיכולוגי: בגד גדול מבליט יותר עד כמה הפג קטן. זה גם עניין אסטטי - הרבה יותר נעים להורים לראות את התינוק שלהם כשהוא לבוש בבגד יפה ותואם את מידותיו. יש, כמובן, חשיבות רבה לסוג הבד ממנו עשוי הבגד. הבד חייב להיות 100% כותנה, כדי שישמור על עורו העדין של התינוק.
בגד יפה לתינוק נותן תחושה של הבית, מבליט עד כמה התינוק הקטן חמוד, ומעלה חיוך על פני ההורים והצוות.

אין לנו תחליף לאימא ולאבא 

יש הורים שחשים כי אינם עושים ותורמים מספיק למען הפג שלהם, בעיקר בשלב ההתחלתי כשהוא מחובר למכשירים למיניהם.
על ההורים לזכור: יש לנו תחליף לדברים רבים - אינקובטור לרחם, תחליפי חלב לחלב אם, מכונת הנשמה לריאות, ועוד. אבל, אין לנו תחליף לאימא ואבא.
נוכחות ההורים, הקירבה, המגע ואמונה מהווים כוח ומעניקים אנרגיות ופינה חמה ובטוחה עבור התינוק הקטנטן.
זהו תפקידו הכי חשוב של ההורה בתקופה המאתגרת הזאת. 


ריטה, טל. 054-6883865